تهران باران خفیف ۷.۵° / ۱۴.۲° باد ۱۳.۳ km/h بارش ۱.۵ mm قابل قبول (۸۵)
بلایا در حال حاضر هشدار فعالی برای ایران ثبت نشده است.
BTC Bitcoin $65,208.00 +۰.۵۰% 64,764.00 / 65,363.00
تهران ایران ۱۲:۵۴:۰۱ UTC+3:30 Asia/Tehran

نوشیدن زیاد آبمیوه در کودکی، خطر ابتلا به فشار خون را در بزرگسالی افزایش می‌دهد

منبع: ایندیپندنت | زمان:
بر اساس مقاله جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، نوشیدن آبمیوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را در بزرگسالی افزایش دهد. یک بررسی انجمن قلب آمریکا که بیش از ۲۵ هزار آمریکایی ۹ تا ۱۶ ساله را به مدت ۲۵ سال بررسی کرد، دریافت مصرف روزانه دو وعده یا بیشتر از نوشیدنی‌های ۱۲ اونسی (حدود ۳۵۵ میلی‌لیتر)، در مقایسه با مصرف کمتر از سه وعده در هفته، خطر ابتلا به فشار خون بالا را ۵۲ درصد افزایش می‌دهد. فشار خون بالا یعنی زمانی که نیروی خون واردشده به دیواره رگ‌ها بیش‌ازحد زیاد باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی، سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می‌دهد. بر اساس اعلام انجمن [قلب آمریکا]، بیش از ۱۲۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده آمریکا به فشار خون بالا مبتلا هستند. دکتر واسانتی مالک، عضو وابسته هیئت علمی در دانشکده بهداشت عمومی «تی‌اچ چان» دانشگاه هاروارد، در اظهاراتی گفت: «عادت‌های غذایی در سال‌های ابتدایی زندگی می‌توانند پیامدهایی ماندگار برای سلامتی داشته باشند.» «[مشکل] فشار خون بالا در سنین پایین‌تر هم در حال ظاهر شدن است و موارد روبه‌افزایش ابتلا به آن در میان بزرگسالان جوان، کودکان و نوجوانان دیده می‌شود؛ موضوعی که اهمیت تشخیص زودهنگام و پیشگیری را نشان می‌دهد.» Read More This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field) نوشیدن روزانه ۱۲ اونس (حدود ۳۵۵ میلی‌لیتر) آبمیوه، در مقایسه با مصرف کمتر از یک وعده در هفته، با ۳۵ درصد افزایش خطر همراه بود و نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی نیز به ترتیب با ۲۳ درصد و ۳۶ درصد افزایش خطر همراه بودند. [در این بین]، یک نوع آبمیوه بیش از بقیه جلب توجه می‌کرد؛ هر وعده روزانه آب‌پرتقال با ۲۰ درصد افزایش خطر همراه بود، در حالی که چنین ارتباطی در مورد سایر آبمیوه‌ها دیده نشد. با این حال پژوهشگران گفتند که ممکن است نوشیدنی‌های با طعم پرتقال که حاوی شکر افزوده بودند، به اشتباه به‌عنوان آب‌پرتقال گزارش شده باشند. شرکت‌کنندگان در این بررسی، میزان مصرف غذا و نوشیدنی خود و سایر عوامل مرتبط با سلامت را ثبت کردند و هر یک تا چهار سال یک‌بار پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. آن‌ها همچنین فشار خون خود را گزارش کردند و پژوهشگران مدل‌هایی طراحی کردند که اثر نوشیدنی‌های مختلف را نشان می‌داد. با این حال، دکتر آمیت کهرا، متخصصی که به صورت داوطلبانه با انجمن قلب آمریکا همکاری می‌کند، توضیح داد که آنچه بیش از همه اهمیت دارد، این نیست که چه مقدار می‌نوشید، بلکه این است که چه چیزی می‌نوشید. کهرا گفت: «همان‌طور که در بزرگسالان دیده شد، به نظر می‌رسد در ایجاد فشار خون بالا، نوع ماده غذایی‌ که فروکتوز از آن دریافت می‌شود، مهم‌تر از مقدار کل فروکتوز باشد. بنابراین نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و آبمیوه با افزایش خطر مرتبطند، در حالی که میوه کامل چنین ارتباطی ندارد.» او افزود: «دوم اینکه این تصور اشتباه وجود داشت که فروکتوز به طور کلی، صرف‌نظر از خاستگاه آن، برای سلامت قلبی‌عروقی مضر است و آبمیوه‌ها برای سلامتی مفیدند. این مطالعه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد هیچ‌کدام درست نباشند.» پژوهشگران می‌گویند انتخاب نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های بهتر می‌تواند به کاهش خطر کمک کند. انجمن قلب آمریکا گفت که جایگزین کردن یک وعده روزانه نوشیدنی شیرین با میوه کامل می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را ۲۲ درصد کاهش دهد یا جایگزین کردن آبمیوه با میوه کامل می‌تواند خطر را ۱۹ درصد کاهش دهد. شیر و آب نیز جایگزین‌های مناسبی برای نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر به شمار می‌روند که می‌توانند به رفع تشنگی کمک کنند. جایگزین کردن هر یک از این دو با چنین نوشیدنی‌هایی با ۱۳ درصد کاهش خطر همراه بود. با این حال، همین نتیجه در مورد جایگزین کردن آبمیوه با شیر یا آب مشاهده نشد. بهداشت و درمانسلامت جسمیعادت غذاییغذاتغذیهنوشیدنیآب میوهعادت غذایی کودکانکودکانفشار خونبیماری قندابتلا به دیابتآب‌میوهجایگزین کردن آبمیوه با میوه کامل می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون را ۱۹ درصد کاهش دهدجولیا ماستوجمعه, ژوئن 26, 2026 - 05:15 <p dir="rtl">عکس تزئینی - دو کودک در طبیعت نشسته‌اند و آب پرتقال می‌نوشند - canva</p> بهداشت و درمانrelated nodes: چهار نوشیدنی شبانه که به کنترل قند خون کمک می‌کند سیگار الکترونیکی پس از ترک سیگار، خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهدمصرف زود‌هنگام تخم‌مرغ خطر آلرژی در کودکان را کاهش می‌دهدSEO Title: نوشیدن زیاد آبمیوه در کودکی، خطر ابتلا به فشار خون را در بزرگسالی افزایش می‌دهدInner related node: چهار نوشیدنی شبانه که به کنترل قند خون کمک می‌کند سیگار الکترونیکی پس از ترک سیگار، خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهدمصرف زود‌هنگام تخم‌مرغ خطر آلرژی در کودکان را کاهش می‌دهدcopyright: IndependentEnglishorigin url: https://www.independent.co.uk/news/health/juice-sugar-children-risks-high-blood-pressure-b3001510.html
مشاهده در سایت منبع

اخبار دیگر

مشاهده همه خبرها

دو هواپیما بر فراز باشگاه گلف ترامپ رهگیری شدند

جنگنده‌های آمریکایی دو هواپیما را که وارد حریم هوایی ممنوعه بر فراز باشگاه گلف ترامپ در ایالت نیوجرسی شده بودند، اسکورت کردند. ترامپ به هنگام این واقعه در باشگاه حضور داشت. کاخ سفید تا کنون جزئیات بیشتری ارائه نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه: اگر اوکراین حمله به شناور ایرانی را جبران نکند، خودمان جبران می‌کنیم

اسماعیل بقائی درباره صحبت‌های زلنسکی درباره حمله به کشتی ایرانی و اعلام تفاهم بین اوکراین و اسرائیل، گفت: «خیلی صریح مواضع‌مان را بیان کردیم و از ادعای طرف اوکراینی مبنی بر غیرعمد بودن قانع نشدیم.» او افزود: «اگر اوکرای...

گرداننده صفحه خیبر بازداشت شد؛ طرح‌هایی برای ۱۸ و ۱۹ دی و رشید مظاهری علیه ضحاک

باشگاه خیبر خرم‌آباد خبر داده که گرداننده یک صفحه هواداری در اینستاگرام که به ادعای این باشگاه، ارتباطی با خیبر نداشته است، بازداشت شد. در این صفحه، طرح‌هایی برای ۱۸ و ۱۹ دی، رشید مظاهری علیه ضحاک ماردوش، و رونمایی از لب...

"حمله کُردها به شهرهای ایران با پرچم ملی"؛ طرح موساد چه بود؟

جزئیات تازه‌ از طرح موساد: تل‌آویو شرط کرده بود ۱۵ هزار نیروی مسلح کُرد نه با پرچم خود، بلکه زیر پرچم شیر و خورشید وارد ایران شوند. گزارشی از انکار احزاب کُرد تا هشدار درباره تبعات حملات جمهوری اسلامی به مقر کُردها.